نگرانی های شایع دوران بارداری و توضیحات آن ها
نگرانی های شایع دوران بارداری و توضیحات آن ها
30 / 6 / 1391 ساعت 17:44 | بازدید : 1653 | نویسنده : <-ف.منصوریان-> | ( نظرات )


عدم قاعدگی در سرتاسر بارداری:به دنبال باروری تخمک وسطوح بالای استروژن پروژسترون وگنادوتروپین جفتی انسان باجلوگیری از قاعدگی و ریزش لایه آندومتر سبب پیشبرد حاملگی می گردند.


تهوع با یا بدون استفراغ در سه ماهه اول:علل احتمالی عبارتند از تغییرات هورمونی در حاملگی که منجر به کاهش حرکات دودی سرتاسر دستگاه گوارش می گردند تغییرات بویایی و چشایی-رحم در حال بزرگ شدن یاعوامل عاطفی


حساسیت به لمس و سوزن سوزن شدن پستان در سه ماهه اول:هورمون های حاملگی سبب تحریک رشد بافت پستان می گردند.به تدریج با بزرگ شدن پستان ها در سرتاسر حاملگی زنان ممکن است در قسمت فوقانی پشت خود دچارکمر دردی ناشی از افزایش وزن شوند.افزایش جریان خون نیز در پستان ها سبب ظاهر شدن ورید های ظزیفی در زیر پوست پستان می شود.


کاهش وزن در سه ماهه اول:زن باردار در صورت داشتن تهوع و استفراغ ممکن است در سه ماهه اول نتواند به طور طبیعی غذا بخورد


درد کشاله ران و قسمت تحتانی شکم در سه ماهه سوم:رشد سریع رحم در اوایل سه ماهه دوم لیگامان های گرد رحم را کشیده و سبب اسپاسم در صورت حرکات یا تغییر موقعیت ناگهانی می گردد


  تکرر ادراردر سه ماهه اول وسوم:حجم خون و میزان فیلتراسیون کلیه ها افزایش یافته لذا ادرار بیشتری تولید می گردد به دلیل فشار رحم در حال رشد در سه ماهه اول یا نزول سر جنین در سه ماهه سوم فضای مثانه کاهش می یابد و زن باردار مجبور است بطور مکرر مثانه خود را تخلیه نماید


خستگی در سه ماهه اول و سوم:تغییرات سریع در نیاز به انرزی تغییرات هورمونی (اثر آرام بخشی پروژسترونی )در سه ماهه سوم افزایش وزن تغییر در مکانیک حرکت و اختلالات خواب در ایجاد خستگی سهیم می باشند.


ادم در سه ماهه سوم:افزایش فشار وریدی پاها-انسداد جریان لنفاوی-کاهش فشار اسمزی کلوییدی پلاسما.


سوزش سر دل و یبوست در سرتاسر حاملگی:برگشت محتویات معده به مری به دلیل شلی اسفنگترتحتانی مری.کاهش حرکات دستگاه گوارش به دلیل هورمون های حاملگی باعث ایجاد یبوست می شود یبوست ممکن است باعث همورویید شده یا آن را تشدید کند.


درد پشت در سرتاسر حاملگی:شلی مفاصل و لیگامان ها به دلایل هورمونی ولوردوزخفیف جهت حفظ تعادل رحم در حال رشد گاهی اوقات سبب درد قسمت تحتانی پشت می شوند علل پاتولوژیک باید رد شوند.


لکوره در سرتاسر حاملگی:افزایش ترشحات اپی تلیوم دهانه رحم و مهبل به دلایل هورمونی و احتقان عروق منجر به ترشحات شیری رنگ و بدون علامت از مهبل می شود.


استریا های شکمی در سه ماهه سوم یا اواخرسه ماهه دوم:90درصد از زنان بارداردچار استریا های اتساعی می شوندکه به صورت خطوط باریک و صورتی رنگ روی شکم پستان ها و ران ها بروز میکنند این خطوط نشانگر از هم گسیختگی کلاژن در درم و کشیدگی پوست می باشند.


انقباضات در سه ماهه سوم:ممکن است رحم به طور نامنظم و غیر قابل پیش بینی منقبض شود که آنرا انقباضات براکستون هیکس می نامند این انقباضات به ندرت با زایمان در ارتباط هستند در صورتی که منظم دردناک و یا هر دو باشند ارزیابی جهت احتمال شروع زایمان الزامی است.


از بین رفتن پلاک مخاطی در سه ماهه سوم:اگرچه اغلب زنان در طی بارداری دارای ترشحات مخاطی از واژن می باشند برخی از آنان در اواخر بارداری و قبل از زایمان دچار ترشح مخاطی می شوند تا زمانی که انقباض خونریزی و یا آبریزش همراه وجود نداشته باشد جایی برای نگرانی نیست.
 

منبع:کتاب معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال باربارابیتز  



موضوعات مرتبط: بارداری و زایمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست





می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


برنامه های اندروید سایت
منابع اطلاعاتی
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 83
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 33
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 33
:: بازدید ماه : 577
:: بازدید سال : 3290
:: بازدید کلی : 310718
LIKE US